donderdag 2 november 2017

De slagroom op mijn chocolademelk en happily ever after

Er was eens

Er was eens... Het klinkt als een sprookje en dat zou het zomaar eens kunnen zijn. Er was eens een oproep op Facebook.
“Ben jij een literatuurverslinder, poëzie zwijmelaar of gewoon een schrijfwijf met een voorliefde voor literatuur?”
“Retorische vraag?”
“En lijkt het je tof om recensies te schrijven die boeien, verwonderen en inspireren?”
“Uiteraard.”
“Geef je dan nu op als gastschrijver! Stuur ons een P
M of laat van je horen in de comments.”
“Wat heb je nodig en wanneer wil je het hebben?”
Binnen een dag na de oproep en mijn reactie kreeg ik het verzoek om een stuk van mezelf te mailen. En zo geschiedde. Een recensie, mijn twee pannenlapjes en een brief over mijn ervaringen in Gambia vlogen via e-mail naar de redactie van Books and Bubbles. Natuurlijk vergezeld van een link naar mijn blog, die toen nog maar net een aflevering jong was.

De grote boze wolf

Zoals een goed sprookje betaamt volgde een uitdagende periode. De seconde nadat ik de verzendknop had ingedrukt, doemde direct de twijfel op als een grote boze wolf.
“Wat als het niet goed is?”  
“Doe niet zo raar, je schrijft leuk en vlot.”
“Maar volgens mij heb ik een typefout gemaakt in de mail. Daar knapt elke redacteur op af.”
“Niet over nadenken, dat kan gebeuren en je kunt het toch niet meer aanpassen.”
“Het is nu al drie dagen geleden, zie je wel, geen reactie. Ik ben het niet geworden.”
“Er waren veel aanmeldingen en een selectie moet wel goed gebeuren. Wacht nou maar af.”
“Ik ben een drama en een mislukking.”
“Zucht”

De jager

Na een week kwam daar de jager langs en die schoot de grote boze wolf geheel aan gort.
“Bedankt voor je e-mail. We zouden je graag bij het team van gastschrijvers willen!”
Met uitroepteken. De wolf was verslagen, neergeschoten en gefileerd. Wat een feest. Vol vreugde en vol thee met taart stortte ik me op de instructies. Hoe moet het eruit zien? Hoeveel woorden zijn er nodig. Waar moet ik op letten? Heel gelikt en professioneel allemaal. Weer een stap omhoog op de ladder richting mijn doel. Schrijven, lezen en gelezen worden. En oh ja... een minibiografie en een foto voor op de website. Slik.

Op jacht

Op de site van Books and Bubbles scrol ik door het colofon. Wat een leuke enthousiaste portretten. Mooie mensen met creatieve bio’s. Daar sta ik straks ook tussen. Maar welke foto stuur ik in? Wanhopig veeg ik door de plaatjes in mijn telefoon. Ik ben niet zo fotogeniek en de paar portretten die ik heb zijn wazig en niet erg geschikt. Te drukke achtergrond, rare hoek, foute outfit en ga zo maar door.
Nu heeft manlief een jaar of twee geleden een luxe fototoestel van mij gekregen. Voor
de leuk en voor de heb. Dus als tegenprestatie - sommige cadeautjes komen met verplichtingen - mag hij die week met mij op pad om foto’s te schieten. De locatie is snel gevonden. Ik woon in boekenwinkels, zoals mijn minibio aangeeft, dus waar anders zou de shoot moeten plaatsvinden? Allereerst bij de Paagman in Den Haag. Achter stapels boeken, in de grote stoel, op de roltrap en tussen de tweedehandsjes. Vervolgens door naar de
Van Stockum met hun prachtige oude leren fauteuils. Met boek, zonder boek, ingezoomd en uitgezoomd. De derde en laatste stop werd de Starbucks met hun industial style muren en vloeren. Ik zag het al helemaal voor me. Met een grote mok thee, mijn nieuwe boek en een intellectuele blik zou ik de wereld veroveren. Galant plofte ik op de bank neer en klotste de helft van de thee over mij heen. Dat werd een fantastische foto gevolgd door een unnecessary close up. Dat was het einde van de fotojacht. De winnende foto komt uiteindelijk bij Van Stockum vandaan en het nieuwe boek van bij de Paagman.

Hard werken

Het harde werken volgde. Vrienden voor het Leven van Astrid Harrewijn was mijn keuze voor een eerste recensie. Ik kende haar werk al, omdat ik deel een uit haar Vrienden drieluik al gelezen had, Drie vrienden, een huis (en een klusjesman). Een schrijfster met een vlotte stijl en een flinke dosis humor (Harrewijn humor zoals ik mij heb laten vertellen). Met nog meer thee en nog meer taart heb ik het boek verslonden. Met het verhaal vers in mijn geheugen stroomde vervolgens de woorden op papier. Waar het hart vol van is en dat klopt helemaal. Verhaal klaar, foto erbij en insturen maar. Wat zou het toch geweldig zijn als je van boeken lezen je beroep kon maken. #goals Het moeilijkste van dit alles is het wachten. Wordt mijn bijdrage goedgekeurd? Moet eraan gesleuteld worden? Of krijg ik een mailtje dat het toch niets wordt en bedankt voor de moeite?

Happily ever after

Het verlossende woord kwam al gauw. Met wat kleine aanpassingen kon hij geplaatst worden en op 31 oktober was het zover. Ik weet niet hoe vaak ik die dag op refresh heb gedrukt. Wat een machtig gevoel als daar dan je eerste recensie staat. Een link op Facebook en Twitter volgde. Het is officieel. Ik ben gastblogger bij Books and Bubbles en ik sta online met foto en al. Ik slinger het de wereld in via social media en mijn vrienden worden gek van alle appjes die ik ze stuur, helemaal nadat Astrid Harrewijn herself reageerde op mijn recensie. Hoe cool is dat!
 “Dankjewel Soferet, wat heb jij een geweldige recensie geschreven. Echt fantastisch. Ik ga het de komende dagen delen, op álles! Thnx!”
En gedeeld werd het. Om zo'n mooi compliment te krijgen van een gevestigde auteur is echt de slagroom op mijn chocolademelk. 
Maar het Whatsappje van mijn lieve moeder, "Ben trots op je. Xxxx", is mijn echte happily ever after.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Schrijven is een hele Showbusiness

There’s no business like show business Wat zou het heerlijk zijn om alleen maar met schrijven bezig te zijn. Om gewoon aan mijn bureau ...